НовиниНовини24 жовтня 2024

Тиждень медіаграмотності в Україні: корисні джерела, щоб прокачати навички

З 24 по 30 жовтня в Україні й світі проходить тиждень медіаграмотності, мета якого – підвищити рівень обізнаності суспільства щодо загроз інформаційних маніпуляцій і навчити критично сприймати інформаційні потоки. У межах ініціативи ділимося добіркою медіапродуктів, освітніх заходів і спеціальних проєктів 1+1 media, націлених на розвиток медіаграмотності — для новачків і профі, а також дорослих і дітей.

Серіал «Як захиститися від фейків і дезінформації»

«Як захиститися від фейків і дезінформації» — це 10 серій, насичених знаннями з протидії фейкам і дезінформації, захисту особистих даних і порадами з безпеки в інтернеті. Освітній серіал надає глядачам практичні навички медійної та інформаційної грамотності, які мають стати частиною їхнього життя в умовах повномасштабної війни, а також пояснює, як орієнтуватися в інформації довкола та розпізнавати дезінформацію та пропаганду.

Міжнародна онлайн-конференція з медіаграмотності 

Міжнародна онлайн-конференція з медіаграмотності — доповіді лекторів доступні у форматі попередньо записаних виступів, що насичені знаннями з протидії фейкам і дезінформації, захисту особистих даних і порадами з безпеки в інтернеті.

Мультсеріал «Україна. Нескорені міста» від ПЛЮСПЛЮС

Мультсеріал «Україна. Нескорені міста» який знайомить дітей з містами, що постраждали від війни. У 5-хвилинних епізодах йдеться про історичні пам’ятки в контексті сучасної реальності, що створює паралель між минулим і сьогоденням.

Спецпроєкт в YouTube «Бувай, фейк»

«Бувай, фейк» — це серія практичних порад, що допоможуть розпізнавати маніпуляції, фейки, дипфейки та шахрайські схеми, а також навчать критично споживати новини. Програма розроблена командою ТСН для того, щоб кожен глядач міг швидко й ефективно виявляти дезінформацію.

Спеціальна рубрика «Стоп фейк» у «Сніданку з 1+1» 

«Стоп фейк» — розмови у «Сніданку з 1+1» з провідними експертами у сфері фактчекінгу та кібербезпеки. Учасники діляться з глядачами корисними порадами з медіаграмотності, фінансової грамотності та кібербезпеки, а також розбирають найсвіжіші приклади дезінформації та пояснюють методи інформаційно-психологічного впливу.

Гумористичний проєкт «Обережно! Фейк» від 2+2

«Обережно! Фейк» — ще один гумористичний проєкт телеканалу 2+2, який у легкій та саркастичній манері викриває популярні російські наративи та схеми дезінформації. Відео націлені на те, щоб пояснити аудиторії, як пропаганда намагається дискредитувати Україну та формувати спотворений образ подій.

Серія документальних розслідувань «Правдива історія Донбасу, Півдня України та Криму» від проєкту «Реальна історія»

«Правдива історія Донбасу, Півдня України та Криму» — це серія документальних розслідувань від творців проєкту «Реальна історія», які спростовують російські міфи про українські території.

Фільм «Російський спрут» від 2+2

«Російський спрут» — фільм-розслідування, що створив телеканал 2+2, який демонструє, як росія просуває свою пропаганду за кордоном. Проєкт розкриває мережу впливу, яку кремль вибудував через культурні ініціативи, неурядові організації та дослідницькі центри, що допомагають поширювати дезінформацію та формувати міжнародну політику на користь росії.

Відеосеріал «Кібербезпека.UA»

Також серед ініціатив — відеосеріал «Кібербезпека.UA», який розкриває ключові аспекти безпеки в кіберпросторі. Серіал пояснює, як захистити свої дані, уникнути фінансових шахрайств, правильно користуватися соцмережами та протистояти кіберзлочинцям, особливо в умовах інформаційної війни.

Освітній проєкт «Уроки Антифейку з Єгором Гордєєвим» 

«Уроки Антифейку з Єгором Гордєєвим» — освітній проєкт, де молодь дізнається про механізми дезінформації, її загрози та навчається розвивати критичне мислення для протидії фейкам.

Проєкт «Мова війни»

Проєкт «Мова війни» розповідає, як інформаційні операції впливають на суспільство, посилюючи страх або формуючи певну поведінку. Він показує, як ворог використовує поширені фрази та пропагандистські шаблони для виправдання своїх дій.

Проєкт «Інформаційна окупація»

«Інформаційна окупація» — проєкт, що аналізує методи, які росія використовує для здійснення інформаційного контролю на окупованих українських територіях.

Серія репортажів «Інформаційна війна»

«Інформаційна війна» — серія репортажів, які вивчають методи інформаційного впливу, які застосовує росія для просування своєї пропаганди. 

Проєкт «Імперія міфів»

«Імперія міфів»: аналізує, як росія використовує історичні події для створення міфу про вищість своєї нації в рамках російської імперії, радянського союзу та сучасної епохи.

Серія сюжетів «Червоне Дзеркало» 

«Червоне Дзеркало» — серія сюжетів, що демонструють, міфи радянського союзу, впливали на суспільні настрої та призводили до значних трагедій.

Спеціальні матеріали з медіаграмотності від УНІАН

Також інформаційне агентство УНІАН регулярно публікує статті та серії інтерв’ю з українськими та міжнародними експертами, які діляться порадами з інформаційної гігієни. Вони аналізують сучасні пропагандистські матеріали, надаючи приклади, як розпізнати дезінформацію.

Особливу увагу варто приділити авторським колонкам та інтерв'ю з міжнародними експертами, що детально аналізують найбільш актуальні наративи російської пропаганди. Антологія охоплює період з початку збройної агресії у 2014 році до теперішньої великої війни, допомагаючи розуміти логіку та механізми інформаційних атак кремля.

«Медіаграмотність сьогодні є однією з ключових навичок для кожного громадянина. В часи, коли дезінформація є невіддільною частиною гібридної війни, особливо важливо розуміти, як правильно оцінювати інформацію, критично мислити й не піддаватися маніпуляціям. Ми активно підтримуємо ініціативи, спрямовані на підвищення рівня медіаграмотності серед українців. Наші проєкти — це інструменти, які допомагають орієнтуватися в сучасному інформаційному світі»,  — зазначила Яна Ляхович, керівниця корпоративних комунікацій 1+1 media. 

Медіаграмотність — це основа ефективного захисту від дезінформації й фейків, а також важливий інструмент для збереження демократичних цінностей у часи війни. Саме тому 1+1 media продовжує активно підтримувати інформаційну просвіту та сприяти розвитку критичного мислення серед своєї аудиторії.

 

#GlobalMILWeek

#MediaLitWk

#тижденьмедіаграмотності

 

Читайте також